Verkeersknip in Drongen zorgt voor ongenoegen in Deinze en Gent

Op 9 juli 2024, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Mobiliteit - verkeersveiligheid

Bij de vernieuwing van de bruggen over de E40 in Baarle is de Baarleveldestraat geknipt door de stad Gent zonder ook maar enig lokaal overleg. En dit tot frustratie van de lokale bevolking en vele weggebruikers.

Door deze knip aan de rotonde wordt de doorgang vanuit Deinze naar de Kloosterstraat en de Deinsesteenweg (N466) afgesloten. De verandering bemoeilijkt de toegang tot het oprittencomplex van de E40 vanuit Landegem. Dit leidt tot veel langere reistijden en congestie op alternatieve routes.

Vorig jaar reeds had raadslid Karlien De Paepe van N-VA Deinze de situatie aangekaart op de gemeenteraad. Burgemeester Jan Vermeulen suggereerde laconiek om een andere afrit te nemen. Uit reacties die N-VA Deinze ontving lijkt deze suggestie niet goed te zijn ontvangen door de Landegemnaar.

Paaltjesoorlog

De frustraties laaien hoog op. Er heerst een ware "paaltjesoorlog", waarbij tegenstanders van de knip de paaltjes verwijderen of beschadigen.

N-VA Deinze vraagt bij monde van fractieleider Bart Vermaercke aan het stadsbestuur om met aandrang de ergernis van de lokale bevolking en bedrijven ter harte te nemen en te zorgen voor een gecoördineerde aanpak met duidelijke communicatie, verbeterde alternatieve routes en handhaving van de veiligheid. Dit is cruciaal om verdere escalatie van het conflict te voorkomen.

Onveilige situatie:

“De knip aan de Kloosterstraatbrug heeft tot gevolg dat het verkeer door woongebied zoals de Halewijnkouter sluipt. Het fonkelnieuwe dubbelrichtingsfietspad op de brug verhoogt zeer zeker de veiligheid van de fietsers. Deze knip is evenwel een overbodige dubbelop maatregel. Meer zelfs, bewoners laten ons weten dat de nieuwe situatie het vaak moeilijk maakt voor vrachtwagens om elkaar te kruisen. Hun uitwijkmanoeuvres zorgen juist voor méér onveilige situaties voor fietsers.” kaart N-VA Gent voorzitter Bob Cammaert de lokale problematiek aan.

“Het Gentse stadsbestuur ziet het knippen van straten als de oplossing voor verkeersveiligheid, maar dit werkt niet altijd. Bij de eerstvolgende gemeenteraad zullen we schepen Watteeuw bevragen over de noodzaak en verkeersveiligheid van deze knip, vooral voor fietsers. We roepen op om het nut van deze knip te herzien”, aldus N-VA Gent gemeenteraadslid Els Roegiers.