Uniek stuk erfgoed wordt prioritair aangepakt.

Op 4 september 2023, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Ruimtelijke ordening - openbare werken
Bart Vermaercke in t-shirt aan de toegangspoort

Midden in het volkstuinpark in de Pontstraat te Astene staat de toegangspoort tot Hoeve Goed ’s Ridders (mogelijk 18de eeuw). Deze poort is niet beschermd, maar staat wel op de Inventaris Bouwkundig Erfgoed. (https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/130063)

De toegangspoort is momenteel zwaar vervallen en dreigt onherstelbaar te worden bij een niet-dringende aanpak.

Bart Vermaercke (N-VA) stelde op de gemeenteraad dat de stad als goede huisvader haar erfgoed maximaal dient te beschermen en te onderhouden.

Hij diende een voorstel in om een analyse en stappenplan voor de instandhouding van dit erfgoed prioritair op te maken. De gemeenteraad schaarde zich unaniem achter het voorstel.
Vermaercke reageert tevreden. “Het is een uniek stukje erfgoed vlakbij de bunker die binnenkort geïntegreerd wordt in een soort spel dat ontwikkeld wordt door de Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED). Zowel de bunker als de poort met pijlers maken deel uit van de rijke waaier aan bouwkundig erfgoed die ons verleden mee vorm geven.