Stadsbestuur stopt samenwerking met gereputeerd Deins kattenasiel

Op 28 februari 2019, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn

De eerste beslissing van de nieuwe schepen van Dierenwelzijn, Filip Vervaeke (OpenDeinze), zet meteen kwaad bloed. Hij stopt de samenwerking met het enige erkende kattenasiel in Deinze.  Gevonden en gedumpte katten wil hij vanaf juli naar het asiel van Waregem laten voeren. "Deze is beslissing is een kaakslag voor de vrijwillige medewerkers die zich al jarenlang inzetten voor het opvangen van katten in de regio", zegt Vlaams Parlementslid en Gemeenteraadslid Sabine Vermeulen (N-VA) verontwaardigd.

Het kattenasiel 'Kat op de Dool' ontvangt nu 0,12 euro subsidie per inwoner om in te staan voor de verzorging, voeding en opvang van katten tot de eigenaar gevonden is of tot ze een nieuwe thuis gevonden hebben. Sabine Vermeulen vroeg op de gemeenteraad van januari nog om dit bedrag aan te passen naar het aantal inwoners van de fusiestad, omdat nu ook Nevele binnen het werkingsgebied van de stad valt.

"De schepen voor dierenwelzijn antwoordde toen dat hij het nog moest bekijken en inwerktijd nodig had. Maar nu blijkt dat men de samenwerking wil stopzetten, omdat het asiel geen honden opvangt en dat het asiel Folyfoot in Waregem zowel honden en katten wil opvangen voor diezelfde 0,12 euro per inwoner", zegt Vermeulen. "Deinze werkt al sinds een jaar of twee samen met Folyfoot om honden op te vangen. Uit noodzaak, want toen kende men een moeilijke samenwerking met de vrijwilligers, waardoor deze vrijwilligers afhaakten om verder dieren op te vangen. Zodoende kon Deinze de wettelijk verplichte opvang voor honden niet meer waarborgen en was Folyfoot een noodoplossing.

Stopzetting omwille van 1000 euro meerkost

De opvang voor honden én katten in het dierenasiel van Waregem zal slechts 1000 minder kosten dan als men desamenwerking met Kat op de Dool blijft verderzetten. Maw: Voor een volledig jaar zal de meerkost slechts 1.000 euro bedragen. "Als men omwille van dergelijke lage kost van asiel wisselt, lacht men de vrijwilligers van het kattenasiel echt uit. De stad wil blijkbaar niet samenwerken met een eerlijk asiel met goede reputatie op het eigen grondgebied. Men denkt in eerste instantie niet aan het welzijn van de dieren. Integendeel: men zadelt de al gestresseerde dieren op met een flinke autorit naar Waregem.", aldus Vermeulen.

De uitbaatsters van Kat op de Dool Patricia Rotsaert en Magda Muyllaert zijn geschokt. "Ons asiel koos destijds om enkel katten, en geen honden, op te vangen in functie van het welzijn van de dieren. Geblaf van honden maakt veel katten bang en gestresseerd, wat hun weerstand doet dalen en waardoor ze vatbaarder zijn voor ziekten.", zegt Patricia Rotsaert. "De schepen gebruikt ook het argument dat ons asiel soms volzet is. Dit is een non-argument dat geen steek houdt. De asielbezetting kan pieken in periodes waarin veel kittens geboren worden, maar dan werken we met opvangmoekes. Het is in elk asiel helaas wel eens het geval dat er plaatsgebrek is, omwille van zieke dieren, inbeslaggenomen dieren of oudere dieren die langer moeten wachten op adoptie. Dat zal bij Folyfoot niet anders zijn."

Doorgedreven inzet wordt genegeerd

Volgens Vermeulen is deze beslissing enkel gebaseerd op basisvan een zeer beperkte financiële impact op de stadskas. Met het welzijn van de dieren en met de inzet en dienstverlening van de vrijwilligers is helemaal rekening gehouden.
"De beslissing van de stad stelt zeer teleur. Men vergeet de intensieve inzet van de vrijwillige medewerkers, die opleidingen voor asielbeheer volgden en heel wat privé-middelen in de inrichting staken. De subsidie is al jaren ontoereikend, waardoor het asiel zelf instaat voor fondsenwerving. Er zijn beslissingen in Deinze die miljoenen euro's mogen kosten, maar voor enkele honderden euro's zet men de samenwerking met een prachtig lokaal asielinitiatief stop. Bovendien houdt men geen rekening met de fantastische dienstverlening die het asiel aanbiedt. Zo werd het asiel enkele weken geleden nog gebeld door de politie dat ze dringend moesten langskomen. Tijdens een uithuiszetting werden katten gevonden, die de politie niet te pakken kon krijgen. Het asiel snelde ter hulp. Deinzenaars bellen het asiel ook om gewonde dieren te helpen. Uit liefde voor de dieren rept Kat op de Dool zich ter plaatse. Ik zie Folyfoot dit niet zo snel doen vanuit Waregem", besluit een ontgoochelde Vermeulen.

Vorig jaar kreeg Kat op de Dool 224 katten binnen, waarvan 119 kittens en 178 dieren uit Deinze en 58 uit Nevele kwamen.  De vrijwilligers en opvangmoekes hebben geen enkele verdiensten aan hun tomeloze inzet.

Foto: Anthony Statius