Provincie moet meer dan 500.000 euro bijdragen voor veiligheidsopleidingen als gevolg van falen federale overheid

Op 27 april 2024, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Bestuur

[Oost-Vlaanderen, 27 april 2024] - De provincie wordt geconfronteerd met een aanzienlijke financiële last van meer dan 500.000 euro voor veiligheidsopleidingen, als gevolg van het falen van de federale overheid om de nodige subsidies door te storten.

Enkele jaren geleden werd de pers overspoeld met berichten over het tekort aan politiepersoneel, waarbij de selectieprocedures van de federale politie werden vertraagd door een gebrek aan personeel bij de federale rekruteringsdienst. Dit leidde tot alarmbellen bij verschillende Vlaamse politiezones en provinciale politiescholen.

Een ander probleem dat aan het licht kwam, was het onevenwicht tussen het aantal aspirant-politie-inspecteurs in Wallonië en Vlaanderen. Terwijl Vlaanderen met een tekort aan gekwalificeerd personeel kampte, werden er in Wallonië meer aspirant-inspecteurs opgeleid dan nodig, wat resulteerde in een tijdelijke terugkeer van sommigen naar de federale reserve.

Provincieraadslid Bart Vermaercke (N-VA) heeft bij de provincie navraag gedaan naar de doorgestorte budgetten vanuit de federale overheid en naar de selectieprocedures. Eerste gedeputeerde Kurt Moens (N-VA), verantwoordelijk voor de politieopleidingen, heeft onthuld dat voor het jaar 2022 19% van de subsidie niet is doorgestort, en voor 2023 8%. Dit betekent dat de provincie een bedrag van 518.000 euro moet bijdragen om de opleidingen te bekostigen.

Bart Vermaercke benadrukt: "Veiligheid is een kerntaak van de overheid. Goed uitgeruste en opgeleide veiligheidsdiensten vormen de basis hiervan. Alle overheden moeten hun verantwoordelijkheid nemen, vooral met de naderende verkiezingen en mogelijke besparingen in het vooruitzicht. Het feit dat de rekrutering van politiepersoneel een federale bevoegdheid is en de opleiding provinciaal, maakt de situatie niet eenvoudiger."

Foto’s Bart Vermaercke // Kurt Moens en Bart Vermaercke