N-VA pleit voor (terug) omkering rijrichting Tolpoortstraat.

Op 22 november 2019, over deze onderwerpen: Bestuur, Lokale economie, Mobiliteit - verkeersveiligheid, Politie - Veiligheid
Tolpoortstraat

Op de gemeenteraad van 24 oktober vroeg gemeenteraadslid Bart Vermaercke naar de methodiek en timing van de evaluatie van de rijrichting van de Tolpoortstraat.

De burgemeester gaf aan dat er geen enkele aanwijzing is dat de rijrichting weer zal gedraaid worden. Er is minder fijn stof en de campagne parkeren op de rand werkt goed. Ook de file op de N43 is niet aangegroeid. Twee opmerkingen gaf hij nog mee: “Er moeten volgens de burgemeester meer mensen in het centrum komen wonen en het enige wat de handelaars vragen zijn grotere borden voor de aanduiding van de  rijrichtingen”.

Bart Vermaercke: “De handelaars hadden eerder die week hun grieven op tafel gelegd. Dat ze enkel grotere borden willen is compleet fout. De alarmlichten van de handelaars staan op rood. Bijna 80 % van de ondervraagde handelaars willen terug naar de situatie van voor april.”

Dat het omkeren van de rijrichting niet gesmaakt wordt door de consument wordt bewezen door de recente Unizo-poll waarin 90 % van de 1200 deelnemers (consumenten, inwoners en handelaars) terug willen naar de vroegere rijrichting.

De burgemeester zegt dat de handel opnieuw zal floreren als er meer mensen mensen in het centrum komen wonen, maar dit is kort door de bocht. De op stapel staande nieuwbouwprojecten zullen heus niet de eerste maanden uitgerold worden en het valt nog af te wachten of het allemaal succesformules zullen zijn.

N-VA Deinze pleit bij monde van Bart Vermaercke om de rijrichting opnieuw om te draaien en de straat te voorzien in snelheidsremmers.

“Op die manier houden we snel doorgaand verkeer uit het centrum. Door zo’n inrichting kan het fiets- en autoverkeer aan dezelfde snelheid flaneren. Tegelijk zorgen we meteen ook voor veiliger fietsverkeer en een goede bereikbaarheid van de vele handelszaken. We verbinden de Tolpoortstraat opnieuw met de Markt en dat is essentiëel voor een goed draaiend handelsapparaat.”

Blijven inzetten op handelskernversterking

“Deinze heeft de voorbije drie jaar meer dan 175.000 euro ondersteuning toegekend aan nieuwe handelszaken en aan bestaande die zich herlokaliseerden in het centrum. De aankoop van het ex-JBC-spookpand werd door onze fractie gesteund. Deze investeringen moeten ten volle bijdragen tot een leefbare en bruisende kern. Dit is uiteraard alleen mogelijk als de kern goed bereikbaar is. Het zou dan ook de huidige meerderheid sieren ons voorstel ernstig te nemen en te luisteren naar de stem van het volk.”

Verder denkt N-VA aan het inzetten van een elektrische shuttlebus om de winkelstraten en de shoppingcentra met elkaar te verbinden.