N-VA pleit voor bijenvriendelijk beleid in Deinze

Op 1 maart 2019, over deze onderwerpen: Leefmilieu & Landbouw

De N-VA lanceerde bij monde van raadslid Matthias Neirynck gisteren 7 voorstellen om de bijenpopulatie in Deinze te ondersteunen. De massale bijensterfte neemt de laatste jaren verontrustend toe. Honingbijen verdwijnen uit hun korven en wilde bijen vinden geen eten of nestplaats meer. Een actie vanuit de gemeente is dus zeker noodzakelijk. In de nasleep van alle klimaatbetogingen willen we tot actie overgaan. We kunnen blijven roepen langs de zijlijn maar vanuit de N-VA willen we vooral tot actie overgaan! Schepen Johan Cornelis beloofde overleg met de adviesraden en wil meegaan in het verhaal. Ons voorstel bevat bovendien ook maatregelen om ons openbaar domein op een meer ecologische en kleurvolle manier te gaan onderhouden en open te stellen voor imkers. Ook daar liggen mogelijkheden voor het stadsbestuur. Door meer bloemenbermen en bloemenweides in te zaaien, gaat men minder moeten maaien en wieden en krijgt onze gemeente een kleurrijke uitzicht. Dat dit het klimaat ten goede komt nemen we er graag bij, besluit Neirynck.