N-VA Deinze vraagt om straatverlichting weer aan te steken

Op 16 juni 2023, over deze onderwerpen: Bestuur, Politie - Veiligheid

Op de laatste bestuursvergadering van N-VA Deinze vroeg secretaris Glenn Vander Auwera om vanuit de partij het terug aansteken van de straatverlichting tussen 23u en 6u op de politieke agenda te plaatsen.

Diverse signalen over een subjectief onveiligheidsgevoel bereikten de partij immers. Dit wordt bevestigd door nieuwe N-VA bestuursleden Xsenia Konograi en Christophe De Clercq. Beiden wonen respectievelijk in een wijk in Petegem en Astene waar het pikdonker is ’s avonds.

Christophe De Clercq: “De fietssnelweg F7 blijft wel verlicht voor de veiligheid en eenmaal je deze verlaat is het in de wijk, waar geen omgevingsverlichting is, écht gevaarlijk. In onze wijk is door het ontbreken van straatverlichting ook al eens een auto in de gracht beland. Ook werd al meermaals ingebroken in auto's gedurende de nacht.”

Xsenia Konograi vult aan: "Het is dermate donker dat men gedwongen wordt om een zaklamp te gebruiken om te kunnen zien waar men loopt. Daarnaast hoor ik van buurtbewoners dat ze het beangstigend vinden om in het donker door de straat te lopen."

N-VA fractieleider Bart Vermaercke zal het idee ter sprake brengen bij het bespreken van het meerjarenplan op de volgende gemeenteraad. Vermaercke: “Het doven van de straatverlichting is ontstaan als besparingsmaatregel. Nu leven we echter gelukkig in een heel andere context, de energieprijzen zijn flink gedaald en er wordt sterk ingezet op de verledding van de openbare verlichting. De veiligheid en het veiligheidsgevoel garanderen is één van de kerntaken van degelijk bestuur."

Foto: Glenn, Xsenia en Christophe aan een pikdonkere afslag van de verlichte fietssnelweg F7 thv de wijk Buiskouter Astene.