N-VA Deinze vraagt aandacht voor toegankelijkheid van (bus)haltes.

Op 13 maart 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit - verkeersveiligheid, Politie - Veiligheid

N-VA vraagt dat  het stadsbestuur het Charter ‘Masterplan toegankelijke haltes’ ondertekent.

Dat charter moet ervoor zorgen dat Vlaamse gemeenten meer aandacht hebben voor mensen met een motorische of een visuele beperking bij de inrichting van het openbaar domein, in het bijzonder aan (bus)haltes.

“We moeten zeker gehoor geven aan de Vlaamse oproep”, vindt raadslid Karlien De Paepe (N-VA).
“Infrastructuur is zo al duur genoeg, dus kan het geld maar beter goed worden besteed en ten voordele komen aan alle inwoners. Zo zorgen we er voor dat ook mensen met een beperking zich vlot in en rond Deinze kunnen verplaatsen met het openbaar vervoer.”

Door de ondertekening draagt de gemeente actief bij aan een inclusieve mobiliteit, en verklaart ze om bij elke investering in openbare infrastructuur na te gaan dat de toegankelijkheid verzekerd is zodat iedereen comfortabel, veilig en duurzaam mobiel kan zijn.

De Vlaamse overheid engageert zich van haar kant door een aantal steunmaatregelen te voorzien, zoals subsidies en coaching.

“Door het voorzien van verhoogde perrons en geleidetegels kunnen niet alleen mensen met een beperking, maar ook ouderen, of zelfs jonge ouders met kinderwagens comfortabeler en veiliger op de bus”, aldus De Paepe.

De N-VA-fractie zal de ondertekening van het charter voorstellen op de gemeenteraad van 25 maart.

N-VA vroeg bij monde van fractieleider Bart Vermaercke op de vorige gemeenteraad ook om een extra debat te voeren omtrent het aanbod van “De Lijn” in de toekomst. N-VA vreest een verdere afbouw van het openbaar vervoer, vooral in de landelijke gemeenten van de stad. “Deinze moet haar stem eensgezind laten luiden om de basisbereikbaarheid van alle inwoners te verzekeren. We moeten echt creatieve oplossingen gaan uitdenken zoals bevoorbeeld taxicheques en functioneel vervoer op marktdagen.”  aldus Vermaercke.