Kerk van Nevele krijgt een flinke subsidie van Vlaanderen

Op 22 april 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Bestuur

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele zet het licht op groen om 11,8 miljoen euro te investeren om onroerend erfgoed te restaureren. “De afgelopen decennia is de wachtlijst voor restauratiepremies steeds langer geworden. Door de regelgeving te wijzigen en in te zetten op standaardpremies die onderhoudswerken, beheerswerken en kleine totaalprojecten financieren en die een beperkte administratieve actie vragen, zorg ik ervoor dat de wachtlijst niet meer aandikt. Daarnaast wordt de historische wachtlijst afgebouwd. 64 kleinere projecten die soms al 8 jaar wachten op een premie, krijgen vandaag de middelen waar ze zo lang naar uitkijken”, aldus minister Diependaele. “Investeren in onroerend erfgoed is ook investeren in het welzijn van burgers, in nieuwe economische impulsen, in toerisme en werkgelegenheid, in duurzaamheid en nieuwe ontwikkelingskansen.”

Fractieleider van N-VA Deinze Bart Vermaercke laat weten dat de Sint-Mauritius en Gezellen te Nevele een subsidie ontvangt van € 201.382,22. Dit bedrag zal aangewend worden voor de verwarming en technieken bouwkunde.