Deinze mist 2,5 miljoen euro subsidies.

Op 17 december 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Bestuur, Onderwijs

Op de jongste gemeenteraad bracht raadslid Jan Pauwels (N-VA) andermaal het gemiste subsidiebedrag van 2,5 miljoen ter sprake voor de verbouwing van de gemeenteschool te Landegem.

Aan de verbouwing van de gemeenteschool “Het Wilgennest” in Landegem hangt een kostenplaatje vast van 3 470 097 euro.
De Vlaamse overheid subsidieert de verbouwing en nieuwbouw van basisscholen met een aanzienlijk bedrag van 70 % van de kosten.
Het schepencollege diende evenwel geen aanvraag in tot subsidie bij AGION,  (de subsidiërende Vlaamse overheid) waardoor de stad een belangrijke inkomst van 2.429.067 euro mist.
Het aanvragen van deze subsidie zou de snelheid van uitvoering in het gedrang brengen, is de verantwoording van de bevoegde schepen.

Pauwels rekende voor dat door deze nalatigheid de schuld per inwoner “van boreling tot eeuweling”, wordt verzwaard met 53 euro.

“De noodzaak van deze grondige verbouwing wordt geenszins betwist, maar de laksheid om subsidies aan te vragen, wil ik aan de kaak stellen. Ik kijk uit naar een persmededeling van het schepencollege waarin gemeld wordt dat het stadsbestuur afziet van 2,5 miljoen euro aan te ontvangen subsidie” aldus Jan Pauwels.