Deinze krijgt 561.600 euro voor inrichting vaccinatiecentrum.

Op 23 januari 2021, over deze onderwerpen: Bestuur, Politie - Veiligheid, Sociaal beleid en welzijn

N-VA Deinze laat via fractieleider Bart Vermaercke weten dat de Vlaamse Regering van minister-president Jan Jambon (N-VA) vrijdag besliste om bijna 65 miljoen euro voor de infrastructuur en de logistieke uitbating van de vaccinatiecentra vrij te maken. De Vlaamse Regering kent de subsidie toe aan de 95 gemeenten op wiens grondgebied de vaccinatiecentra zullen worden georganiseerd. De subsidie is berekend a rato van het totaal aantal inwoners dat het vaccinatiecentrum bedient en een aantal forfaitaire kosten.

Vermaercke: “Voor Deinze betekent dat 561.600 euro ondersteuning voor de periode tot en met juli. Hiermee kan de stad aan de slag.”

Met deze subsidie kan Deinze onder meer de volgende kosten financieren: de huurprijs voor de accommodatie, met inbegrip van de energiekosten en de poetskosten, de inrichtingskosten (op- en afbouw en afbraak); de uitbatingskosten (bewaking, ICT, kantoormateriaal en varia), de kosten voor niet-medisch personeel (onthaal, stewards, centrumverantwoordelijke, callcenter, en andere); de kosten verbonden aan het organiseren van vervoer voor minder mobiele personen.

Bart Vermaercke: “De N-VA legt alvast een raadsbesluit ter zitting om het schepencollege aan te zetten tot maximale inzet van de zwaar getroffen lokale event-, beurs- en taxisector. Ook hier geldt het motto: koop lokaal. Bovendien brengen deze bedrijven expertise mee in het organiseren van zo’n grootschalig evenement. Het spreekt voor zich dat Deinze ook Zulte zal betrekken bij de organisatie.”
“Daarnaast vragen we ook duidelijkheid omtrent de bereikbaarheid voor alle inwoners van Groot-Deinze en Zulte met extra aandacht voor niet-mobiele inwoners, daklozen en illegale inwoners.”, merkt Bart Vermaercke op.