Bijna 200.000 euro Vlaamse subsidies om verdroging in DEINZE tegen te gaan

Op 24 december 2020, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Bestuur, Leefmilieu & Landbouw

De eerste lokale projecten van de Blue Deal kunnen starten. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir keurde de Vlaamse Regering 69 lokale projecten goed om de gevolgen en de impact van de droogte te lijf te gaan. In Deinze wordt De proeftuin Samenwater2.0 ondersteund. Minister Demir maakte daarvoor 199.237,50 euro vrij.

De proeftuin Samenwater2.0 past in een lopend project ‘Burenwater’. Burenwater wil het regenwater van het dakoppervlakte van het bedrijventerrein de Prijkels in Deinze ter beschikking stellen van de tuinbouwers in de buurt en legt hiervoor een ecologisch ingericht wateropslagbekken aan. Het burenwater-project voorziet echter geen leidingen naar de tuinbouwclusters in de omgeving. Deze zullen via de ‘proeftuinen droogte’ gerealiseerd worden. Op het bedrijventerrein wordt ook een nieuwe opslagruimte gebouwd met een verharde oppervlakte van 2,5 hectare. Omdat het infiltratiebekken niet groot genoeg is om de waterbehoefte van alle omliggende land- en tuinbouwers te vervullen, zal via de ‘proeftuin droogte’ een extra buffertank en een ondergrondse leiding tussen het bedrijf en de tuinbouwsite aangelegd worden. Zo zal er altijd voldoende water beschikbaar zijn.

“Ik ben verheugd dat we opnieuw stappen voorwaarts zetten in de strijd tegen droogte. De voorbije droge zomers bewijzen dat dit broodnodig is. Ook in Deinze wachten we geen nieuwe droge zomer af om te handelen”, zegt Demir.

Ook Bart Vermaercke, Fractievoorzitter van N-VA Deinze is tevreden met het financieel duwtje in de rug vanuit Vlaanderen. “Op de gemeenteraad van augustus vroeg ik aan het stadsbestuur om dringend werk te maken van een hemelwaterplan, daarop werd toen positief gereageerd. De Vlaamse regering heeft alvast het goede voorbeeld en we zijn minister Demir dan ook ontzettend dankbaar voor haar bijdrage. “