Stad koopt nu ook woning familie Roos

Op 17 september 2016, over deze onderwerpen: Beleid & financiën
Stad koopt nu ook woning familie Roos

Voor het stadsvernieuwingsproject 'Stedelijk Wonen aan de Leie' stelt het stadsbestuur van Deinze voor om de woning met achterliggende panden in de Tolpoortstraat 2 te kopen. Die woning is altijd eigendom geweest van de familie Roos.

Anderzijds verkoopt de stad café The Philo op de Markt. Dat is dicht na het faillissement van de huurder. De stad kocht de horecazaak voor 495.000 euro en verkoopt ze nu voor 750.000 euro. De oppositie bij monde van Vlaams Parlementslid en gemeenteraadslid Sabine Vermeulen (N-VA) en Annick Verstraete (GroenRood) wijzen erop dat de kerntaken van de stad elders liggen dan zich voor te doen als immobiliënmakelaar. Volgens Vermeulen kan de site van Molens van Deinze zelfs goedkoper ontwikkeld worden zonder mensen uit hun huizen te zetten.

Robert Roos, die in 2014 overleed, hield vele jaren een bekende en nog altijd bestaande apotheek open op de Markt en woonde naast de Leie aan de Tolpoortbrug. Hij werd opgevolgd door zijn zoon Christophe, die nog zetelde als gemeenteraadslid voor de Open VLD. “Na stevige onderhandelingen bereikten we een akkoord om de woning voor 457.000 euro te kopen”, zegt burgemeester Jan Vermeulen (CD&V). “In 2012 hebben we ons eerste pand gekocht om het stadsvernieuwingsproject van de Molens van Deinze aan de kop van de Tolpoortstraat mogelijk te maken. Nog slechts één pand is niet verworven. Ooit is Christophe Roos zelf met plannen naar buiten gekomen om langs de Leie

moderne appartementen neer te zetten. Door omstandigheden zijn die nooit gerealiseerd. De bedoeling is dat de volledige hoek langs de Leie vanaf de Tolpoortbrug tot aan de industriële site van de Molens wordt omgevormd voor wonen langs de Leie. Bovendien kunnen we dan tussen de Tolpoortbrug en de brug in de Guido Gezellelaan een fiets- en wandelpad aanleggen. Met de definitieve reconversie wil ik starten in 2018. Momenteel lopen er onderhandelingen om het resterende pand van Mobi­star te verwerven.”

Sabine Vermeulen zegt zich met haar partij blijvend te verzetten tegen het kopen van woningen in de Tolpoortstraat. “De manier waarop de stad, al zwaaiend met een onteigeningsplan, de eigenaars onder druk zet om hun woningen te verkopen, is beschamend”, aldus Vermeulen. “Dat de belastingbetaler voor de sanering van een van deze huizen ongeveer 200.000 euro moet ophoesten, zijn we ook niet vergeten. Wat de verkoop van The Philo betreft, vragen we dat er bij het optrekken van een nieuw appartementsblok gedacht wordt aan parkeerruimte.”

Raadslid Annick Verstraete (GroenRood) van haar kant: “Met immobiliënpraktijken probeert men de stadskas gezond te houden. Dat is niet de taak van de stad. Voor café De Filosoof is de doorsteek niet noodzakelijk. Er is er al een aan de Hallepoort en een aan het Huis Van Thuyne.”

JOHN DE VLIEGER - Het Nieuwsblad