Stad belooft handelaars meer te betrekken bij evenementen op de Markt

Op 25 augustus 2017, over deze onderwerpen: Bestuur, Lokale economie

De 5de editie van de jaarlijkse triatlon in Deinze werd voor de eerste keer een triatlonweekend. Zowel op zaterdag als zondag konden de sportievelingen deelnemen aan het evenement dat dit jaar startte op zaterdag om 17 uur.

Dat de Markt hiervoor reeds vanaf 12 uur was afgesloten, viel bij de handelaars op de Markt niet in goede aarde. "De handelaars werden niet betrokken bij dit evenement. Ze kregen enkel een brief en mail met de melding dat er verkeersbeperkingen zouden zijn en dat er bij het uittekenen van het traject maximaal rekening werd gehouden met de mogelijke hinder voor de burger", zegt gemeenteraadslid Sabine Vermeulen. "Maar met de mening van de handelaars werd geen rekening gehouden. Door de Markt te veel te vroeg af te sluiten, waren de klantencijfers heel wat minder dan op een andere zaterdag. Daarom vroeg ik op de gemeenteraad hoe ze dergelijke evenementen in de toekomst zullen aanpakken en of er meer rekening zal gehouden worden met de handelaars."

Schepen De Mey antwoordde dat er een evaluatie komt van het sportgebeuren, maar dat het college nu reeds heeft beslist dat dit evenement in de toekomst enkel op zondag zal plaatsvinden. De schepen beloofde ook meer rekening te houden met inspraak van de handelaars.

"Ik hoop dat het stadsbestuur tot inzicht komt dat zij naast het Rode Kruis en de Politie ook met de handelaars moeten spreken vooraleer men dergelijke zaken op poten zet. Het stadsbestuur belooft beterschap. Ik ben alleszins benieuwd hoe ze het zullen aanpakken als op 17 september de handelaars opendeurdag hebben en de Markt opnieuw wordt afgezet voor de week van de mobiliteit", besluit Sabine Vermeulen.