Nog altijd geen uitbater voor horecazaak Leiespiegel

Op 20 januari 2017, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Bestuur, Lokale economie

De horecazaak in dienstencentrum Leiespiegel staat al een half jaar leeg. Begin 2016 gaf het Deinse stadsbestuur het in concessie aan drankengigant AB InBev, maar er werd voorlopig nog geen geschikte uitbater gevonden. De opening is nu voorzien op 15 mei. "De werken starten eerstdaags, we hopen deze zomer op een doorbraak", zegt Korneel Warlop, woordvoerder bij AB Inbev.

Drankengigant InBev heeft nog steeds geen geschikte uitbater gekozen voor het Jupiler café in het nieuwe stadhuis. Het pand op het gelijkvloers, vlak naast de Leie, staat al een dik half jaar leeg. "We hebben verschillende kandidaten en we mikken op een opening in mei", zegt woordvoerder Korneel Warlop.

Op 5 januari 2016 besliste het stadsbestuur van Deinze om de uitbating van de horecazaak bij het dienstencentrum 'Leiespiegel' toe te wijzen aan nv Inbev. De openingsdatum was gepland op 1 juli, maar deze datum is ondertussen al lang verstreken. "De startdatum wordt nu verlengd tot 15 mei 2017. Dit ligt ter goedkeuring voor op de gemeenteraad van donderdag 26 januari", zegt burgemeester Jan Vermeulen (CD&V).

Fietscafé

Ondertussen blijft InBev voorlopig zeer vaag over de populariteit van het pand. Eind 2015 werd er nog gesproken over een fietscafé met als werktitel 'Onder De Rode Vod', een knipoog naar Deinze als wielerstad. Het concept zou een Premium Jupiler Café zijn. "AB InBev staat nog steeds ten volle achter het Leiespiegel-project en ziet heel veel potentieel", zegt Korneel Warlop, woordvoerder bij AB InBev. "De werken aan het pand zullen eerstdaags starten met het doel de zaak open te hebben voor de zomer. Ondertussen hebben zich ook een aantal potentiële uitbaters gemeld waarmee we nu verdere gesprekken aanknopen."

Geen voorstander

De oppositie is nog steeds geen voorstander van een café in Leiespiegel. "Dat men geen uitbater vindt, daar liggen wij niet wakker van", zegt Sabine Vermeulen (N-VA). "Want met dit café doet de stad haar lokale horeca regelrechte concurrentie aan en gaat men volledig voorbij aan de kerntaken die een stad moet uitoefenen. In het nieuwe cultuurcentrum, op 100 meter van het stadhuis, zal er bovendien ook nog een café komen."

"Dat er nog steeds geen uitbater is gevonden, kan vele oorzaken hebben, maar die worden ons niet verteld. Van transparantie in dit dossier is helemaal geen sprake. De ruimte zou beter nuttig gebruikt worden, bijvoorbeeld voor een streekhuis, waarin een aantal regionale diensten worden ondergebracht zoals Wereldwinkel en Drugpunt", aldus Sabine Vermeulen.

Bron: Anthony Statius (HLN)