N-VA wil dat Deinze intekent op BE-ALERT

Op 27 juni 2017, over deze onderwerpen: Bestuur, Politie - Veiligheid

De N-VA-fractie van Deinze heeft aan het stadsbestuur gevraagd om in te tekenen op BE-ALERT. "Dat is een systeem om in noodsituaties de bevolking te verwittigen via verschillende kanalen", zegt gemeenteraadslid Sabine Vermeulen.

"Dit systeem kan vierentwintig uur op vierentwintig en zeven dagen op zeven een boodschap versturen via SMS, een gesproken bericht op een vaste telefoonlijn, e-mail of sociale media. In noodsituaties is het verwittigen van de bevolking van vitaal belang. Wie gewaarschuwd is, kan zo de juiste reflexen aan de dag leggen en de specifieke aanbevelingen opvolgen. Aan alle gemeenten die een BE-ALERT-overeenkomst hebben ondertekend wordt een bijkomend kanaal ter beschikking gesteld, namelijk ALERT-SMS. Hiermee is het mogelijk een SMS te sturen op basis van lokalisatie, de plaats van een incident. Iedereen die fysiek aanwezig is in een bepaalde zone, ontvangt dan op zijn gsm een SMS zonder voorafgaande inschrijving."

Burgemeester Jan Vermeulen (CD&V) antwoordde op de gemeenteraad dat de stad niet overtuigd is van de doeltreffendheid van het systeem. De stad zal dus voorlopig nog niet aansluiten op BE-ALERT.

Bron: Het Laatste Nieuws - ASD