N-VA vraagt betere circulatie aan OLV-Basisschool

Op 2 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit - verkeersveiligheid

"Zorg voor een tweede ontsluiting via het Emiel Clausplein aan de Onze-Lieve-Vrouw-basisschool in de Kaaistraat." Dat stelt oppositiepartijpartij N-VA voor. "Daar staan verzinkbare palen die net voor en na de schooldag naar beneden kunnen", zegt raadslid Matthias Neirynck. "Zeker het proberen waard", vindt schooldirecteur Franky De Graeve. Het stadsbestuur overlegt eerst met de politie.

De oppositiepartij N-VA wil het verkeer rond de basisschool Onze-Lieve-Vrouw in de Kaaistraat vlotter laten verlopen. Gemeenteraadslid Matthias Neirynck stelt een nieuwe circulatie voor waarbij er een tijdelijke ontsluiting komt via het straatje tussen de OLV-kerk en het Saveryspand. De school is voorstander.

De Onze-Lieve-Vrouw-basisschool ligt tussen de Kaaistraat en de Leiedam, vlak in het centrum van de stad. De Kaaistraat is een eenrichtingsstraat. Ouders die er hun kinderen met de auto komen ophalen na school, moeten hier iedere dag aanschuiven.

117gezinnen met auto

Naar aanleiding van het invoeren van een 'schoolstraat' - met voorrang voor voetgangers en fietsers - hield de school een enquête bij alle ouders en 204 van de 210 gezinnen namen hier aan deel. De schoolt telt 304 leerlingen, waarvan 91 kleuters. "Ons doel was om een waarheidsgetrouw beeld te krijgen van het brengen en afhalen van de leerlingen", zegt directeur Franky De Graeve. "Uit de antwoorden blijkt dat 's morgens 58 kinderen met of zonder begeleiding te voet komen en 27 kinderen komen met de fiets. De meerderheid komt echter met de auto en daarvan parkeren 67 gezinnen zich op wandelafstand van de school en 50 gezinnen maken gebruik van de 'Kiss & ride'. Hierbij hebben we een eigen systeem, waarbij de ouders hun kinderen een per een komen ophalen aan de schoolpoort. Zo is de drukte op zo'n kwartier zeker weg. De kinderen die te voet of met de fiets de school verlaten, gaan naar buiten via een andere poort wat verderop in de straat, zodat ze zeker niet tussen de auto's moeten lopen of fietsen."

"We merken dat de school zelf heel wat inspanningen op zich neemt om het verkeer vlotter te laten verlopen", zegt Neirynck. "Ondanks deze inspanningen blijft de drukte aan de schoolpoort vrij groot. Daarom willen we naast de bestaande ontsluiting via de Leiedam ook een ontsluiting over het Emiel Clausplein, zodat de auto's ook via de Markt kunnen wegrijden. Tussen de kerk en het Saveryspand staan verzinkbare paaltjes die we zouden laten zakken op het moment dat de kinderen moeten afgezet of opgehaald worden. Zo bieden we ouders een alternatief aan om weg te rijden van de school en zo moet men dus ook minder lang aanschuiven. De school krijgt dan de verantwoordelijk over het op- en neerlaten van de paaltjes kort voor en na het einde van de schooldag. Dit in samenwerking met het stadsbestuur, de stadsdiensten en de politie", besluit Neirynck.

Hinder door werken

"Ik ben blij dat men meedenkt om rond onze school een verkeersveilige omgeving te creëren", zegt Franky. "Een tweede uitvalsweg zou inderdaad zorgen voor vlotter verkeer. Het is de moeite om het eens te proberen, zeker met de komende werken in de Kalkhofstraat en de Leiedam in het achterhoofd. In die periode wordt onze enige uitvalsweg maandenlang gehinderd door werken."

Matthias Neirynck stelde het punt voor op de vorige gemeenteraad, maar het werd uitgesteld. "We hebben nog niet gestemd over het punt, omdat we nog geen advies van de Politiezone Deinze-Zulte hebben. Op 13 februari zitten we opnieuw samen met de verkeerscommissie. Vanuit de stad spreken we niet voor onze beurt, dus we wachten op het advies. Over de bekommernis van de school over de werken in de Kalkhofstraat en de Leiedam kan ik zeggen dat er telkens een van de twee straten bereikbaar blijft", zegt schepen van Mobiliteit Bart Van Thuyne (CD&V).

Bron : Anthony Statius HLN