N-VA laakt borgstelling van de stad voor privé-bouwproject

Op 2 februari 2016, over deze onderwerpen: Beleid & financiën
Huis van Thuyne

Het Huis Van Thuyne wordt binnenkort verbouwd tot een appartementsgebouw met paramedisch centrum. Dit zal gebeuren via een recht van opstal met aankoopoptie. Dat wil zeggen dat de grond in eigendom van de stad blijft, maar op termijn kan aangekocht worden door de privé-investeerder NV Alheembouw.

Op de gemeenteraad werd nu beslist dat de stad bovendien ook een hypothecaire volmacht zal geven op deze grond. Dit betekent dat de bank, bij de minste achterstand  van betaling van de lening op naam van NV Alheembouw, een hypotheek kan nemen op de grond en waarbij de stad de grond kwijtspeelt.

Oppositiepartij N-VA is het hier niet mee eens."Het kan niet dat de stad zich borg stelt voor een privé-initiatief.", zegt gemeenteraadslid en Vlaams Parlementslid Sabine Vermeulen. "Bovendien is de NV Alheembouw een rijke firma met slechts 1,6 miljoen schulden op een balanstotaal van 26 miljoen en met maar liefst 4,8 miljoen euro in kas. Er is dus geen enkele reden dat de stad het financieel risico op zich zou moeten nemen."

Op de website van een immobiliënkantoor (immo De Meester) kan men lezen dat er al 6 van de 13 appartementen in voorverkoop verkocht zijn. Dit geeft de indruk dat het een gezond bouwproject is, met weinig risico. Maar volgens de N-VA neemt dat niet weg dat er geen risico is voor de stad. "Met het vorige concept, waarbij men het Huis Van Thuyne ging omtoveren tot een hotel, is het ook fout gelopen omwille van financiële problemen van de toenmalige investeerder (Lofting Group). Met een hypothecaire volmacht bevoordeelt men bovendien NV Alheembouw ten opzichte van andere investeerders in Deinze. Dat kan echt niet!", aldus Sabine Vermeulen