N-VA Deinze: Deinze moet vooral een bereikbare stad zijn

Op 29 maart 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit - verkeersveiligheid

Het op de gemeenteraad van donderdag jl. voorgestelde mobiliteitsplan kan op weinig steun rekenen bij de grootste oppositiepartij. Het centrum wordt zo goed als onbereikbaar en de druk op de Martinusrotonde stijgt enorm. N-VA Deinze stelt zich grote vragen bij de impact op het handelsapparaat in het centrum.

Matthias Neirynck, fractieleider: “Het voorgestelde mobiliteitsplan is een veel te éénzijdig verhaal enkel en alleen op de fiets gericht. Er is inderdaad nood aan fietsveilige verbindingen maar een levendig centrum moet bereikbaar zijn voor iedereen, niet alleen uitsluitend voor stappers en trappers. Wij willen rekening houden met alle weggebruikers en niet alleen met de fitte en gezonde, weliswaar met voorrang aan de zwakke weggebruiker. De knip aan het Station, de éénrichting van de Guido Gezellelaan en het omkeren van de richting van de Tolpoortstraat met het halveren van het aantal parkeerplaatsen maken het centrum bijna onbereikbaar voor korte-boodschappers.“

Niet minder maar meer parkeerplaatsen

N-VA pleit voor een omvorming en behoud van alle parkeerplaatsen tot shop- en goplaatsen.
Mensen die langer willen parkeren moeten hun wagen kwijt raken op de randparkings en kunnen gebruik maken van een milieuvriendelijke shuttlebus die de parkings met elkaar verbindt. Minder mobile mensen kunnen op die manier ten volle genieten van al het moois en goeds wat het centrum te bieden heeft. Waar kan moeten extra parkeerplaatsen gecreëerd worden.

Driespoortring is een immoproject

N-VA Deinze ziet geen heil in het aanleggen van een ringweg met veel fijn stof en alle gevolgen vandien, dwars door een shoppingcentrum en door een van de meest bevolkte woonzones van Petegem. Het lijkt eerder op een ontsluiting van Ter Wilgen om daar een groot woonproject neer te zetten, wat de bestaande mobiliteitsdruk alleen maar zal doen toenemen. Een ringweg dwars door het centrum is alleen maar een verschuiving van de files. De uitkomst ter hoogte van de Weba en Pericles is te kort om de verkeersdruk te doen afnemen. De enige oplossing is om de flessenhals van de Gaversesteenweg te ontlasten. Dit kan alleen door in te zetten op een zuidelijke verkeersafwikkeling.

Zwarte gaten

N-VA Deinze wijst tenslotte op verschillende mobiliteitsgerelateerde vraagstukken die geen of slechts een onvoldoende antwoord krijgen in het voorgelegde plan: de grote woon- en winkelzones aan de Belgacomsite, de gigantische plannen aan SK Deinze, de herinrichting van de site Bloemmolens en de Louis Dhondtstraat en de impact van de herinrichting van de Oostkouter. Ook de aangekondigde sluiting van verschillende spoorwegovergangen is onvoldoende bestudeerd. Onder andere ter hoogte van de school in Astene ontstaat immers een ernstige flessenhals.

Mobiliteitsplan niet in de vuilbak

“Aan het mobiliteitsplan is hard gewerkt, N-VA heeft daar het grootste respect voor. De voorgestelde keuzes moeten echter serieus bijgestuurd worden, wil men N-VA een minnaar maken van dit mobiliteitsplan. Deinze moet een bereikbare stad blijven!”, besluit gemeenteraadslid Ronny Vermeulen.

Matthias.Neirynck [at] n-va.be - 0479 43 70 91

Ronny.Vermeulen [at] n-va.be - 0475 35 67 32

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is