Stad int belasting op ontbreken parkeerplaatsen

Op 28 april 2014, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Mobiliteit - verkeersveiligheid

De stad Deinze voert vanaf 1 mei een belasting in op het ontbreken van parkeerplaatsen bij nieuwe bouwprojecten. Al wie afwijkt van het algemeen bouwreglement bij woongebouwen, betaalt een belasting van 10.000 euro per ontbrekende parkeerplaats. Dat heeft de meerderheid beslist op de jongste gemeenteraad, ondanks het protest van oppositiepartij N-VA.

"De stad Deinze verplicht slechts een parkeerplaats per woning, wat naar mijn mening te weinig is", zegt SabineVermeulen (N-VA). "De bouwpromotor krijgt met dit te laag verplicht aantal parkeerplaatsen al een cadeau in Deinze en deze kan zich nu bovendien zeer gemakkelijk afkopen voor 10.000 euro per parkeerplaats. Een peuleschil voor een bouwpromotor, maar een harde dobber voor de potentiële kopers aan wie deze extra kost zullen doorgerekend worden. Daarbij blijven de negatieve consequenties afgewenteld op het openbaar domein en zitten buurtbewoners met een bijkomende parkeerdruk. Ik blijf ervoor pleiten dat men moet opteren voor het verwezelijken van parkeerplaatsen. Het opgelegde aantal in Deinze is in vergelijking met andere gemeenten al een stuk kleiner. Deze belasting moet zo weinig mogelijk gehanteerd worden."

Na de goedkeuring van het punt stelde N-VA voor om voor deze nieuwe belastingsinkomsten een parkeerfonds op te richten. "Dit geld kan aangewend worden om mobiliteitsproblemen aan te pakken." Het voorstel werd afgekeurd.