N-VA vraagt sterretjesweide op begraafplaats

Op 26 januari 2015, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn

De N-VA vroeg op de gemeenteraad om een initiatief te nemen voor een herdenkplekje in te richten op de begraafplaatsen van Deinze voor doodgeboren kindjes.

Het laten begraven of cremeren van een levenloos geboren kind van minder dan 12 weken zwangerschap was in het verleden niet toegelaten. Door een recente wijziging van het decreet kan dit nu wel en wordt het een recht voor de ouders.

‘Wanneer een kindje  levenloos geboren wordt, betekent dit een groot verlies voor het hele gezin. Om dit verlies te verzachten stellen we voor om een apart herdenkingsplaatsje in te richten.’, aldus Vlaams Parlementslid en gemeenteraadslid Sabine Vermeulen. 'Zo'n sterretjesweide wordt dan een plaats die speciaal gereserveerd wordt om levenloos geboren kinderen te herdenken. Ook indien de ouders niet kiezen voor begraving of crematie, moet het afscheid waardig verlopen. Op een sterretjesweide kunnen ouders hun kindje een persoonlijk plekje geven. Zo’n plekje kan aan ouders een enorme troost betekenen.'

Er worden in andere gemeenten al heel wat initiatieven genomen om dergelijke plekjes in te richten. Deze plaatsen krijgen dan de benamingen als sterretjesweide, engeltjesweide of stille kinderweide. ​Schepen Trees Van Hove beloofde om er zeker werk van te maken.