N-VA stuurt Deinze naar het Huis van het Nederlands

Op 27 maart 2013

Gemeenteraadslid Sabine Vermeulen las in een verslag van het schepencollege dat Deinze besliste om niet toe te treden tot de Algemene Vergadering van het Huis van het Nederlands. Een opmerkelijke vaststelling omdat er in Deinze toch een van de loketten van het Huis van het Nederlands is gevestigd. Daarom is volgens de N-VA een betrokkenheid van het gemeentebestuur absoluut gewenst.

Op vraag van Sabine Vermeulen wat de motivering was om niet deel te nemen aan de Algemene Vergadering moest het schepencollege het antwoord schuldig blijven, maar beloofde op de raad van maart te zullen antwoorden. En toen kwam de aap uit de mouw: de schepen van Sociale Zaken merkte op dat het aan haar aandacht wasontsnapt  en ze loodste nadien het agendapunt alsnog snel door de gemeenteraad.

N-VA klopt zichzelf op de borst voor de opmerkelijkheid, maar het schepencollege bedankte de N-VA niet om het euvel op te merken. Het was neergeschreven in een verslag en toch zogezegd aan de aandacht ontsnapt... maar niet aan de aandacht van de N-VA!

Het Huis van het Nederlands is een centraal punt waar informatie wordt verstrekt over Nederlands als tweede taal en waar men ook terecht kan voor een inschrijving in een cursus Nederlands. Een basiscursus Nederlands als tweede taal maakt deel uit van het primair inburgeringstraject.

Bron:

GB