N-VA scherp voor duurdere kinderopvang

Op 16 juli 2012, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn

De voorziene prijsstijging voor de binnenschoolse opvang in Deinze is niet naar de zin van N-VA. De partij kaart ook het opvangprobleem tijdens de schoolvakanties en de wachtlijsten bij de sportkampen aan.

De prijsstijging van 1 naar 1,5 euro per uur opvang gaat vanaf september van kracht en is een gevolg van het feit dat de stad voortaan zelf de binnenschoolse opvang uitbaat. De N-VA is niet opgezet met die prijsstijging en laat dit ook weten in een flyer die aan de ouders gericht is. "Maar wat ons nog meer zorgen baart, is dat de opvang vanaf het derde kind óók betalend is, terwijl dit vroeger gratis was. Voor een gezin met vier kinderen betekent dit een meerkost van minstens 680 euro per jaar en dat voor amper 1 uur opvang per dag."

Sportkampen

Toch is het niet allemaal kommer en knel. "Wij juichen wel toe dat het stadsbestuur er eindelijk werk van maakte om in zowat elke school op woensdagnamiddag opvang te voorzien. Maar dit neemt niet weg dat het opvangprobleem tijdens de schoolvakanties problematisch blijft, met lange wachttijden en zelfs wachtlijsten bij de inschrijving voor de sportkampen in Palaestra. Ons OCMW-raadslid Sylvie Claeys vroeg een hele tijd geleden al om extra kampen te organiseren. We dringen er ook op aan om méér opvang te voorzien voor en na de sportkampen in Palaestra. Niet elke ouder werkt in Deinze en al evenmin van 8 tot 17 uur. Het stadsbestuur antwoordt ons droogweg dat er al voldoende opvang voorzien is, maar wij vinden dit niet kunnen." De partij roept ontevreden ouders op om hen te contacteren via deinze.n-va.be.

Bron:

(GRG) - © 2012 De Persgroep Publishing