N-VA maakt brandhout van gemeentelijk bouwreglement

Op 19 februari 2014, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening - openbare werken

Het stadsbestuur legde op de gemeenteraad een voorstel van een ‘Algemeen Bouwreglement’ op tafel. De kritiek van de N-VA was snoeihard en had de conclusie dat Deinze onbetaalbaar wonen in de hand werkt.

Het Algemeen Bouwreglement moet in de toekomst een kader verschaffen om aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en de verkavelingsaanvragen te beoordelen. Het legt regels op met betrekking tot het bouwen van constructies, voor het garanderen van de woonkwaliteit en voor parkeergelegenheid bij meergezinswoningen.

‘Het uitgangspunt voor zo’n reglement moet basiskwaliteit en betaalbaarheid zijn, en niet luxewoningen voor een rijkere klasse,’ zegt Senator en gemeenteraadslid Sabine Vermeulen. ‘Men gaat soms echt te ver in deze regelgeving en men vraagt zeer veel kwaliteit, wat de betaalbaarheid onderuit zal halen. Verplichte inkomruimtes en verplichte grote terrassen, quasi geen speling om de bewoonbare oppervlakte een eigen invulling te geven, verplichte nutteloze tussenruimtes,… zijn voorbeelden van de regelneverij van dit reglement dat op het lijf geschreven is van luxueus wonen.’

Ook over de reglementering over parkeerplaatsen die moeten voorzien worden bij bouwprojecten was N-VA niet mals. ‘Dit reglement faalt als het over parkeerplaatsen gaat. Terwijl voor fietsenstalling een zeer grote ruimte moet voorzien worden, is de verplichting voor parkeerplaatsen dan weer veel te klein. Men zal met dit reglement de parkeerproblematiek op veel plaatsen op het openbaar domein blijven afwentelen.’, aldus Sabine Vermeulen. ‘In september deden wij zelf een voorstel voor verplichting van parkeerplaatsen, maar toen werd het door het stadsbestuur weggelachen. Dit reglement staat vol van de disproportionele eisen. Ons vergaat het lachen.’