N-VA luidt alarmbel: "Winkels Deinze lokken een vijfde minder volk"

Op 22 mei 2013, over deze onderwerpen: Lokale economie

Almaar minder Deinzenaars winkelen in eigen stad. Meer nog, de stad weet ook steeds minder klanten van buitenaf aan te trekken.
De voorbije twaalf jaar is de aantrekkingskracht van Deinze als winkelstad met liefst 20 procent gedaald. Dat blijkt uit een studie van
de Economische Raad voor Oost-Vlaanderen. Oppositiepartij N-VA trekt aan de alarmbel. "Deinze zit als winkelstad duidelijk in een
neerwaartse spiraal. Wij hopen dat het bestuur de nodige acties onderneemt", zegt Sabine Vermeulen.

De Economische Raad voor Oost-Vlaanderen (EROV) onderzoekt regelmatig de commerciële aantrekkingskracht van steden. Daarbij
ligt de focus op detailhandel, van elektronicazaken over kledingwinkels tot warenhuizen. Samen met tien andere steden en gemeenten
in de provincie behoort Deinze tot de categorie van de 'kleine' steden. In vergelijking met een studie die de EROV deed in 2001, is
de commerciële aantrekkingskracht van de 11 kleine steden gemiddeld met 6,6% gestegen. Maar Deinze doet het een pak slechter
en zet, na Dendermonde, de tweede slechtste prestatie van de hele provincie neer. De aantrekkingskracht van Deinze als winkelstad
is de voorbije twaalf jaar met liefst één vijfde gedaald. Volgens de EROV is dit een gevolg van de lagere koopbinding in Deinze. Dat
betekent dat Deinzenaars, vooral onder druk van Gent, minder geneigd zijn om in hun eigen stad te winkelen. Daarnaast kent Deinze
ook een lagere koopattractie ten aanzien van een aantal omliggende gemeenten zoals Zulte, Nazareth en Nevele. Inwoners uit die
gemeenten komen dus maar weinig in Deinze winkelen.
"Wat deze studie eigenlijk zegt, is dat Deinze geen aangename winkelstad is en duidelijk in een neerwaartse spiraal zit", zegt NVA-
gemeenteraadslid Sabine Vermeulen. "Na vele klachten van de middenstand ging ik op zoek naar cijfers om dat aan te tonen
en de studie van EROV bevestigt dit. Wij hopen dat het stadsbestuur hieruit de nodige conclusies trekt en vooral de nodige acties
onderneemt."

Evenementen

Schepen van Lokale Economie Bruno Dhaenens (Open Vld) wijt het verlies aan koopbinding aan een lage werkloosheidsgraad in
Deinze. "Met 3,6% werklozen zijn de meeste Deinzenaars niet thuis wanneer de winkels open zijn en zij gaan dan eerder inkopen doen
op de plaats waar ze werken. Wij zijn hierover momenteel bezig met een vergelijkende studie met andere gemeenten", zegt Dhaenens.
De daling van de koopattractie bij andere gemeentes is volgens de schepen het gevolg van een aanhoudend pessimisme. "Het is van
belang dat Deinze zich als een sexy stad profileert en meer haar troeven toont. Het pessimisme moet eruit, zowel bij de Deinzenaars
als bij de handelaars zelf. We hebben de Kaandelconcerten, de Schotse Dagen, de Marktfeesten en binnenkort Villa Vanthilt. Dit zijn
allemaal zaken die de koopattractie ten goede kunnen komen, mochten ze meer in de kijker geplaatst worden. De best scorende
gemeente in de studie is Beveren (+ 55,3 %) en dit komt door hun goed centrummanagement. Wij moeten daar ook naar streven en
nog meer evenementen organiseren."

Lange termijn

"Initiatieven zoals Villa Vanthilt zijn inderdaad goed voor de handelszaken op korte termijn, maar wij willen meer een langetermijnvisie
uitbouwen", zegt oppositieraadslid Vermeulen nog. "Wij vragen dan ook om over de partijgrenzen heen op zoek te gaan naar
oplossingen om deze neerwaartse spiraal te stoppen, door onder andere een betere communicatie met de handelaars, een effectief
centrummanagement en een klantvriendelijker parkeerbeleid. De vernieuwing van de markt bijvoorbeeld is al een stap in de goede
richting, maar ook de andere straten mogen niet uit het oog verloren worden."

De studie is te raadplegen via www.erov.be/documenten/detailhandelsstudie_2013.pdf.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is