Wordt er binnenkort gekampeerd in de kerk van Merendree

Het herbestemmen van kerken is een moeizame zoektocht waar respect voor religie en het verleden moet verzoend worden met de toekomst, de lokale gevoeligheden en de financiële impact. Een gedegen kerkenbeleidsplan, gecombineerd met inventiviteit en creativiteit kan dit bewerkstelligen. Voor de Sint-Radegundiskerk van Merendree werd een proefballonetje”Champing” opgelaten.

Vorig jaar reeds waren er verkennende gesprekken tussen het Deinse schepencollege en “Pedra Viva”, een Deins bedrijf dat het concept van “Champing”, kamperen in de kerk, in Vlaanderen wil lanceren. ”Champing” zou een nieuwe, ontluikende trend zijn binnen het toerisme waarbij de combinatie van een minimaal logies-comfort gekoppeld word aan unieke belevingsmogelijkheden voor diverse doelgroepen. Toerisme Vlaanderen stippelde negen icoonroutes uit, waaronder de Kunststedenroute, tussen Brugge en Gent. Langs deze routes zouden 12 locaties  als “champing” weerhouden worden

De Sint-Radegundiskerk van Merendree situeert zich langs de kunststedenroute en komt volgens de firma Pedra Viva dus ook in aanmerking voor “champing”

Omdat in het kerkenbeleidsplan nog geen duidelijkheid bestaat omtrent de Sint-Radegundiskerk, vroeg gemeenteraadslid Jan Pauwels, (N-Va), inwoner van Merendree, verduidelijking op de jongste gemeenteraad . Hij vraagt klaarheid omtrent de betrokkenheid van het lokale kerkbestuur en wil graag vernemen hoe het bestuur de  lokale bevolking wil betrekken in dit gevoelige dossier. Verder dringt hij er op aan om het kerkenbeleidsplan te actualiseren en  dit toe te lichten op een raadscommissie.

Verdere info: Jan Pauwels Merendreedorp 31 9850 Deinze. GSM 0473/803 945

mail: jan.pau [at] skynet.be