N-VA zet sneeuwtelefoon opnieuw op de agenda

Op 11 december 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit - verkeersveiligheid, Sociaal beleid en welzijn

Volgens het Politiereglement ben je verplicht het voetpad voor je deur sneeuwvrij te maken om een veilige doorgang te creëren. Doe je dat niet, dan kan de boete gemakkelijk oplopen tot 250 euro. Geen gemakkelijke opdracht voor ouderen of zorgbehoevenden. Gelukkig zijn er veel behulpzame buren, maar niet iedereen kan op zijn buren rekenen.

“De N-VA vraagt al jaren om een sneeuwtelefoon te installeren.", zegt gemeenteraadslid Sylvie Claeys. “Geef als zorgbehoevende of oudere een belletje naar de sneeuwtelefoon en iemand van de technische dienst of de PWA komt  langs om,  gewoonlijk tegen een kleine vergoeding, het voetpad en het toegangspad tot je woonplaats sneeuwvrij te maken.”

In 2012 diende de N-VA  het voorstel in om de sneeuwtelefoon eindelijk en definitief te finaliseren. “Het stadsbestuur schaarde zich toen niet achter ons voorstel omdat ze er naar eigen zeggen zelf mee bezig waren”, vervolgt Sylvie Claeys. “Begin 2013 stond op de Facebookpagina van de schepen van openbare werken te lezen dat er tegen de daaropvolgende winter een sneeuwdienst aanwezig zou zijn om ouderen te helpen bij het vrijmaken van hun voetpad. Hiervoor zou een retributiereglement opgemaakt worden, zoals in een aantal andere steden, stelde de schepen toen. Ondertussen is het 2017, maar een sneeuwtelefoon is er nog steeds niet."

De seniorenadviesraad stelt zich vragen over de praktisch uitvoering, liet de schepen weten toen de N-VA in 2014 opnieuw de vraag stelde.

"Dit kan toch niet zo moeilijk zijn als men ziet dat het in andere steden en gemeenten wel kan? Op de komende gemeenteraad zal ik opnieuw de vraag stellen om alsnog een sneeuwtelefoon te installeren. Mijn voorstel is om leefloners in te schakelen bij de sneeuwruiming en de sneeuwtelefoon. Meer plaatsen in onze stad zouden zo sneller sneeuwvrij kunnen gemaakt worden. Tegelijkertijd kunnen we mensen met een leefloon via een begeleide gemeenschapsdienst activeren en hen een opstap bieden naar een reguliere job. Ondertussen blijven we maar wachten op een sneeuwtelefoon voor Deinze. Ik heb dan maar zelf de handen uit de mouwen gestoken om bij mijn buurvrouw Edith de sneeuw van het voetpad te ruimen”, besluit Sylvie Claeys.