N-VA vraagt strengere aanpak zwerfvuil

Op 18 januari 2023, over deze onderwerpen: Bestuur, Politie - Veiligheid

Het lijkt dweilen met de kraan open. De Ommegangstraat ligt er weer verloederd bij.
Vuilzakken en vuil ligt op de voetpaden en in de goten. Dinsdag was het weer het geval (zie foto’s).

Buurtbewoners zijn het moe. Bart Vermaercke (N-VA Deinze) vangt heel wat signalen op.

“Keer op keer worden de problemen gemeld aan de stadsdiensten en de wijkagent. Kort daarna wordt alles opgeruimd. Maar er is geen beterschap te merken. Blijkbaar zijn een beperkt aantal buurtbewoners van slechte wil of loopt er iets fundamenteel fout in de communicatie naar de overtreders.”

N-VA Deinze vraagt dan ook om dringend een degelijke informatiecampagne op te starten met duidelijke vermelding van de regels en de consequenties bij het overtreden ervan.
“We willen niemand specifiek met de vinger wijzen, maar blijkbaar slaan de tot op heden gebruikte infokanalen niet aan. Dit is immers al een oud zeer. We roepen het stadsbestuur op om persoonlijk te communiceren met de buurtbewoners via de wijkagent of de stadswachten met aangepaste folders en duidelijke pictogrammen zodat iedereen op een eenvoudige manier weet wat er dient te gebeuren met afval. Het efficiënter inzetten van een veegmachine, door een tijdelijk parkeerverbod, zou al heel wat frustratie wegnemen”, aldus Vermaercke.