N-VA vraagt meer aandacht voor “oud stadhuis”

Op 9 december 2023, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Bestuur

Bij een recent bezoek aan het geklasseerde “oud stadhuis” op de Markt waren raadsleden Matthias Neirynck en Bart Vermaercke gedegouteerd door de staat waarin het zolderverdiep, maar ook andere delen van het gebouw zich bevindt. Ook de statige gevel én achtergevel vertoont sporen van verwaarlozing.

“Er liggen karkassen van duiven op het zolderverdiep, naast hopen duivenstront en je kan met gemak de sterrenhemel bewonderen vanuit het stadhuis”, stellen de raadsleden vast.

Het is niet de eerste keer dat ons patrimonium staat te verkommeren. In de gemeenteraad van november brachten ze dit ter sprake.

“De stad is op de hoogte van de slechte toestand en tracht wel te behelpen met wat oplapwerk maar structureel blijft het wachten op een herbestemming en dus een oplossing” stelt Neirynck.

“Er werd echter ook een belofte gemaakt door de schepen dat het oud stadhuis zal gerenoveerd worden op het moment dat ook het project waar de huidige bibliotheek in opbouw is. We hopen dat het stadsbestuur zich aan deze belofte houdt en dit mooie patrimonium in ere zal herstellen. Er is in het voorliggende meerjarenplan echter geen euro voorzien voor renovatie of herbestemming.” aldus Vermaercke.