N-VA reageert verrast over verkoop site bibliotheek

Op 21 april 2022, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Bestuur, Mobiliteit - verkeersveiligheid

Volgende gemeenteraad ligt de verkoop voor van de bibliotheeksite op de Markt. Er wordt verder opdracht gegeven om de haalbaarheid te onderzoeken om de bibliotheek onder te brengen op de site van “De Molens van Deinze”.

Fractieleider van N-VA Bart Vermaercke reageert verrast. De N-VA heeft in het verleden meermaals gevraagd op de gemeenteraad wat nu eigenlijk de bedoeling was met de site van het oude stadhuis en de bibliotheek. Steevast werd toen geantwoord dat het de initiële bedoeling was om de bibliotheek daar te houden en te integreren in een nieuw project.
Onder dit voorwendsel werd zelfs het dure HUPHUB-pand in de Tolpoortstraat aangekocht als tijdelijke locatie voor de bib.

Bart Vermaercke: “We zullen het dossier grondig bestuderen. Op het eerste zicht lijkt dit een overhaaste beslissing. Het oude stadhuis dat beschermd is, wordt niet mee verkocht. Blijkbaar weet men ook nog niet wat daarmee aan te vatten.

Het is dan ook niet meer dan logisch eerst na te denken welke openbare bestemming aan het oude stadhuis én het aangekochte RAC gebouw kan gegeven worden. Eérst een algemene, langetermijnvisie ontwikkelen op de bestemming van alle bestaande stadseigendommen in het kader van het nieuwe ‘Deinze 2040’-plan, vooraleer weer onroerend goed te kopen met gemeenschapsgeld.