N-VA pleit voor herinrichting en 'slimme' verkeerslichten op Oudenaardsesteenweg

Op 31 oktober 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit - verkeersveiligheid

Na een bevraging bij bewoners langs de Oudenaardsesteenweg in Petegem pleit de werkgroep Verkeer van N-VA Deinze voor een herinrichting van de rijbaan. Vooral de hoge snelheid van voorbijrijdend verkeer blijkt een pijnpunt. “Slimme camera's moeten daar komaf mee maken.”

“De werkgroep Verkeer van N-VA Deinze werkte de voorbije maanden aan een mobiliteitsdossier”, zeggen raadslid Matthias Neirynck (N-VA) en partijgenoot Ronny Vermeulen. “We namen ook de tijd om buurtbewoners van de Oudenaardsesteenweg te bevragen. En we deden zelf verschillende suggesties. Het belangrijkste pijnpunt blijkt de hoge snelheid van het verkeer op de steenweg.”

Neyrinck en Vermeulen stellen voor om een 'slim' verkeerslicht te plaatsen aan het kruispunt van de Eggestraat en Nieuwgoedlaan. “Dat springt op rood als auto's met een te hoge snelheid naderen”, leggen ze uit. “Dezelfde werkwijze vinden we ook terug in onder meer Lovendegem. Indien nodig kan er een vaste flitscamera worden bijgeplaatst.”

Asfalt

De twee pleiten ook voor een degelijk voetpad en fietspad langs beide zijden van de steenweg. “Heel wat fietsers uit omliggende gemeenten en industriezone De Prijkels rijden via deze weg naar Deinze. Hun veiligheid kunnen we verhogen door op alle invalswegen wegversmallingen aan te brengen.” En het beton moet vervangen worden door asfalt. “Om de geluidsoverlast te beperken”, besluiten ze. “We hopen dat het stadsbestuur hier rekening mee houdt en dat de heraanleg aansluit bij de wensen van onze bewoners.”

Schepen van Openbare Werken Bart Van Thuyne (CD&V) reageert verbaasd. “De weg is al een tijdje eigendom van de stad Deinze en niet van de provincie. In het dossier staat duidelijk dat de stad langs beide zijden van de steenweg een fietspad zal aanleggen. Wij volgen daarmee de wens van het Vlaams Gewest. In 2017 trekken we voor die en andere werken 1,9 miljoen euro uit.”

Bron: John De Vlieger voor Het Nieuwsblad