N-VA Deinze pleit voor SAVE-charter

Op 9 november 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit - verkeersveiligheid, Politie - Veiligheid

N-VA Deinze wil dat de Stad Deinze het SAVE-charter voor meer verkeersveiligheid ondertekent. Het SAVE-charter is een initiatief van de VZW Ouders van Verongelukte Kinderen om ons bewuster te maken voor meer verkeersveiligheid, vooral als het om kinderen en jongeren gaat. "Het laat toe om bij de zorg voor meer verkeersveiligheid niet alleen te focussen op infrastructuurwerken, maar ook een meer planmatige en bredere aanpak te verwezenlijken met ondersteuning van externe expertise", zeggen gemeenteraadsleden Ronny Vermeulen en Sabine Vermeulen, die het voorstel op de tafel van de gemeenteraad leggen.

"Elk verkeersslachtoffer is een slachtoffer te veel. Meer verkeersveiligheid moet daarom centraal staan in het mobiliteitsplan van Deinze. We roepen de bevoegde schepen op om het SAVE-charter van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen te ondertekenen”, zegt Ronny Vermeulen,. “Zo tonen we dat het ons menens is om het verkeer in Deinze veiliger te maken voor alle weggebruikers”.

Het SAVE-charter wil in alle steden en gemeenten van Vlaanderen een verkeersveiligheidscultuur installeren. Zo is er bijvoorbeeld extra aandacht voor de verkeerssituatie op plaatsen waar kinderen en jongeren vaak aan het verkeer deelnemen. “Het SAVE-charter kan perfect aansluiten bij het mobiliteitsplan, dat volgens de N-VA ook de speerpunten ‘veilig verkeer’ en ‘veilig naar school’ naar voor moet schuiven”, zegt Sabine Vermeulen. “Het lijkt me normaal dat we extra aandacht besteden aan de meest kwetsbare mensen in het verkeer: kinderen”.

Het volledig project bestaat uit een stappenproces dat de stad zal moeten doorlopen wanneer zij zich engageert. Een belangrijk onderdeel is de opmaak van een actieplan verkeersveiligheid, waarin gedetailleerd wordt weergegeven welke initiatieven de gemeente zal nemen. De uitvoering van dit actieplan is evenmin vrijblijvend. Een coördinator van de VZW begeleidt het hele proces. De instapkost bedraagt 0,01 euro per inwoner.

"Als het om verkeersveiligheid gaat en dan vooral die van kinderen en jongeren moet je dat eigenlijk als gratis beschouwen. De return is immers zo veel groter. Elk slachtoffer minder is een immense rijkdom voor de maatschappij.", besluiten Ronny en Sabine.