N-VA Deinze pleit voor een rookvrije sport- en speelomgeving.

Op 27 oktober 2021, over deze onderwerpen: Bestuur, Leefmilieu & Landbouw, Sport en Recreatie

Tijdens de laatste gemeenteraad dienden de N-VA raadsleden Paul Soetaert en Karlien De Paepe een raadsbesluit in tot opstart van een traject dat moet leiden tot een rookvrije omgeving op de stedelijke sport-en speelterreinen.

Een groeiend aantal steden en gemeenten in ons land probeert in samenwerking met de clubs hun sportterreinen rookvrij te maken. Niet met boetes, maar door een sensibiliserende aanpak via bordjes en logo’s en met het aanspreken van rokers. Rookzones zouden moeten onttrokken worden aan het zicht van kinderen en zo ingericht worden dat er geen overlast meer is door rondslingerende peuken en door tabaksrook. Zo zien we dat Sport Vlaanderen het sportcentrum van Hofstade rookvrij gemaakt heeft.

In Nederland kondigde de regering een verbod aan om vanaf 2024 nog rookwaren te verkopen in supermarkten. Sommige Nederlandse warenhuizen zijn nu al bezig met de voorbereiding van een verkoopstop tegen 2022.

N-VA Deinze stelde voor dat het stadsbestuur samen met de clubs en de sportraad haalbare voorstellen uitwerkt voor een rookvrij sportbeleid. Vanuit  de bezorgdheden en de wensen van de sportclubs kunnen dan verdere stappen gezet worden. Het is de bedoeling om initiatieven te stimuleren die van onderuit ruim gedragen worden.

Het uiteindelijk doel is aan te sluiten bij de “Generatie Rookvrij”, een beweging van burgers die streven naar een tabaksvrije omgeving door niet meer te roken in het bijzijn of in het zicht van kinderen. “Generatie Rookvrij” biedt ook aan rokers hulp aan om met roken te stoppen.

Het voorstel werd goedgoedgekeurd. De Paepe en Soetaert reageren tevreden: “De gezondheid van onze kinderen is een blijvende prioriteit. We moeten samen nog meer inzetten op bewustwording, niet door alles te verbieden, maar door nog meer in te zetten op sensibilisering. We merken trouwens op dat heel wat sportclubs inzetten op rookpreventie, dit kunnen we alleen maar aanmoedigen”.