Geluidsschermen in Hansbeke blijven de gemoederen beroeren

Op de gemeenteraad van dinsdag 22 juni vroeg gemeenteraadslid Jan Pauwels (N-VA) naar een stand van zaken in verband met de onderhandelingen met Infrabel ivm met Infrabel.

Het schepencollege antwoordde bij monde van de Burgemeester en schepen Sofie D’hondt dat Infrabel opnieuw aangeschreven was om te kiezen voor doorzichtige geluidsschermen en het antwoord af te wachten.
N-VA Deinze spreekt van een ferme bocht van het college daar op vorige gemeenteraden dit nooit vertolkt werd door het college.

Fractievoorzitter Bart Vermaercke liet ondertussen in de bevoegde kamercommissie de minister bevragen door parlementslid Tomas Roggeman (N-VA).

Hieruit blijkt duidelijk dat Infrabel zal uitvoeren volgens de goedgekeurde stedenbouwkundige vergunning en er geen sprake zal zijn van het gebruik van andere materialen.

Het antwoord is te bekijken op de facebookpagina https://www.facebook.com/BartVermaerckeNVA/posts/1249867058766355 vanaf 2:55.

Vermaercke: “Met brieven schrijven gaat niet veel opgelost worden. Het schepencollege heeft veel te lang gewacht om in actie te schieten. Al op 23 juli 2020 ontving het college een schrijven van  TUC rail dat in staat voor het Project Management van grote infrastructuurprojecten dat men niet zal afwijken van de geplande materialen. Deze hebben toen geantwoord dat er geen afwijking van het MER-rapport mogelijk is en dat de opgelegde hoogte en materialisatie van de geluidsmuren wordt aangehouden. Dit wordt nu bevestigd door de minister.

Het college heeft toen kennisgenomen van dit schrijven en verder geen stappen ondernomen.

Het is duidelijk dat het bestuur veel te laat actie heeft genomen en niet geluisterd heeft naar de inwoners van Hansbeke.