Dreigt er een nog groter verkeersinfarct op de N43?

Op 4 september 2023, over deze onderwerpen: Bestuur, Mobiliteit - verkeersveiligheid
Bart Vermaercke

Waar vroeger de Periclesfabriek was (rechtover Delhaize) komt een torenhooggebouw met 3000 m2 winkeloppervlakte en 7000 m2 woonoppervlakte. Daarnaast moet echter strook vrijgehouden worden voor in eerste fase een busbaan naar het station. Deze weg moet dan later ook de ringweg worden die door Ter Wilgen en de Driespoort aansluiting moet maken op de Gaversesteenweg.

De wegenis werd voor de eerste fase op de gemeenteraad van augustus goedgekeurd door de meerderheid.

N-VA stelde grote vraagtekens bij wat nu voorligt. Fractieleider Bart Vermaercke: “de aansluiting van het nieuwe woon- en winkelcomplex bevindt zich rechtover de inrit van Delhaize.

Wat een conflicten gaat dit geven op de middenstrook voor bezoekers van de twee winkels. Diezelfde middenstrook wordt ook gebruikt door het openbaar vervoer.

In plaats van verkeersproblemen op te lossen, worden er altijd meer gecreëerd in de stad. Ook de ringweg blijft een verre droom van het huidige college. De, al jaren, beloofde haalbaarheidsstudie komt maar niet van de grond en de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan komt er niet voor 2028.”

Vermaercke reageert scherp: “in de saga rond de Driespoortvergunningen tekende de stad geen beroep meer aan bij het ontbreken van een reservatiestrook voor de ringweg aldaar. Ik kan daaruit besluiten dat de stad de stadsboulevard dan ook opgeeft. Hoe het technisch mogelijk is om een ringweg tussen de Action en Albert Heijn aan te leggen blijft een open vraag.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is