De N-VA-fractie heeft op de gemeenteraad van donderdag 25 februari de aankoop van het Rijksadminstratiecentrum (RAC) mee goedgekeurd

Op 1 maart 2021, over deze onderwerpen: Beleid & financiën, Bestuur, Ruimtelijke ordening - openbare werken

N-VA Deinze heeft van in het begin geijverd voor de aankoop van het RAC. Deze site heeft veel mogelijkheden en het zou een historische vergissing geweest zijn om hierop geen bod te doen.

Toen amper 9 maanden geleden het gebouw kwam leeg te staan, deed fractieleider Bart Vermaercke reeds het voorstel om te praten met de eigenaar. Het schepencollege reageerde toen koeltjes. De schepen voor patrimonium zei toen letterlijk: "We hebben ruimte genoeg, dus extra patrimonium aankopen lijkt me niet wenselijk.”Daar gaat een mooie opportuniteit, als een verkoop zich aandient, dachten we. Zeer jammer dat men er zo over denkt, er is daar veel ruimte. Meer dan genoeg voor een BIB of voor andere zaken. Iedereen van ons heeft wel ideëen over de mogelijke invulling van dit pand. Denk maar aan het Rode Kruis of een vervanging voor De Volkskring. Ik hoorde ook al meningen over Op Wielekes, over het dienstencentrum en om het vredegerecht daar terug onder te brengen.” aldus Sabine Vermeulen (N-VA).

Bart Vermaercke vult aan: “Er is bovendien ook ruimte voor een ondergrondse parking met groenzone en eventueel plein er bovenop, een suggestie die de N-VA maakte toen men hieraan verzaakte bij de heraanleg van de Markt en die we ook de laatste maanden meermaals uitten omwille van alle grootschalige immoprojecten die in Deinze op til staan.”

Opportuniteit

“De N-VA schaart zich achter de beslissing om het RAC aan te kopen. Het woord opportuniteit valt wel dikwijls bij de meerderheid, als men huizen op het ringwegtracé wil kopen, als men het Duvelke wil aankopen, als men appartementen op de Markt of huizen in de Tolpoortstraat koopt.
Men ziet wel heel veel opportuniteiten; elke geplande aankoop wordt door de meerderheid verdedigd als zijnde opportuniteit. We staan daar dikwijls zeer kritisch tegenover, maar NVA-Deinze is nu toch blij dat de stad dit RAC-dossier aanpakte want dit is nu eens een echte opportuniteit, één van de grootste opportuniteiten die de stad zal zien passeren” aldus Sabine Vermeulen.

Bart Vermaercke sluit af: “Het is te vroeg om nu al over de invulling van het gebouw uitspraken te doen. We vragen wel om ook dit in transparantie met de volledige gemeenteraad te bespreken. Deze site zal er één zijn van en voor alle Deinzenaars. Het debat over verbindingen met de ingang van de Brielmeersen over of onder de Volhardingslaan, over samenwerkingen met privépartners, over een ondergrondse parking, over ruimtes voor co-workers of over het vermarkten van de ruimtes volgt nog wel. De aankoop van deze site is natuurlijk een ernstige investering. Definitieve plannen zullen ook de volgende legislatuur bezwaren, maar de N-VA is bereid daar verantwoordelijkheid in te nemen én er te blijven over waken dat men de tering naar de nering zal zetten zonder belastingsverhoging.”