Aandacht voor de Tolpoortstraat

Op 16 februari 2017, over deze onderwerpen: Lokale economie

De leegstand in de Tolpoortstraat komt bovenaan de politieke agenda. Alle partijen in Deinze gaan volgende week samen rond de tafel zitten om zich te buigen over het bekende probleem. "Ik blijf erin geloven. Er staan momenteel veertien panden leeg, waarvan er binnenkort drie worden ingevuld", zegt schepen van Middenstand Bruno Dhaenens (Open Vld).

Een primeur voor deze legislatuur in Deinze. Meerderheid en oppositie slaan de handen in elkaar om oplossingen te zoeken voor de leegstand in de Tolpoortstraat. De eerste aanloop werd op de vorige gemeenteraad gegeven door ex-burgemeester Jacques De Ruyck (CD&V).

Oppositiepartij sp.a gaf de voorzet voor een werkgroep over de partijgrenzen heen, en volgende week heeft schepen van middenstand Bruno Dhaenens (OpenVld) de bal maar binnen te koppen. "Volgende week maandag na de commissievergadering van de gemeenteraad vraag ik alle partijen om samen te brainstormen over de aanpak van de leegstand in onze winkelstraat", zegt Bruno.

Na een kleine rondvraag blijkt dat de vier oppositiepartijen sp.a, N-VA Deinze, Wakker Deinze en GroenRood hiervoor te vinden zijn. "De leegstand in onze stad is een hot item", zegt Freija DHondt van sp.a Deinze. "Met het verdwijnen van Casa en Blokker worden hier en daar nieuwe voorstellen gelanceerd om de Tolpoortstraat en het volledige centrum van de stad aantrekkelijker te maken. De centrummanager doet verwoede pogingen om leuke initiatieven op poten te zetten, maar dat is niet genoeg. We sluiten ons aan bij het voorstel van Jacques De Ruyck en we gaan zelfs nog een stapje verder. Ook op straat en op sociale media hoor en lees je heel wat verschillende ideeën voor het centrummanagement. Onze partij is grote voorstander om, net zoals dat in het verleden gebeurde voor het thema mobiliteit, een grote brainstormsessie te organiseren waaraan alle Deinzenaren kunnen deelnemen. Met de hulp van enkele studenten plannen we een grote bevraging bij de burgers uit het centrum."

GroenRood deed vorige week al het voorstel om de straat visueel aantrekkelijker te maken door de lege vitrines op te fleuren. Wakker Deinze vergaderde gisterenavond nog over het thema en ook N-VA ziet een samenwerking met de andere partijen wel zitten. "Het is geen hopeloze zaak, maar door de geplande bouwwerken in de straat zal het zeker nog vijf jaar duren vooraleer ze opnieuw kan heropleven", zegt Sabine Vermeulen. "Wij stellen alvast voor om in het nieuwbouwproject in de Louis Dhontstraat ook beleving te integreren, zodat het niet enkel een appartementsblok met garages wordt."

Beleving creëren

"Ik nodig alle partijen uit om volgende week maandag al eens samen te brainstormen", zegt Bruno Dhaenens. "Met het centrummanagement zetten we volop in op acties om meer beleving te creëren. Maar we hebben ondernemers nodig, mensen die durven te investeren. Ik heb zelf de lege panden geteld en kwam op veertien uit. Maar binnenkort worden er drie ingevuld. Zo verhuist onder andere Neckermann van de Gentstraat naar de Tolpoortstraat en er komt een nieuwe winkel met teken- en schrijfgerief."

"Naast de politieke partijen zal ook het centrummanagement betrokken worden bij deze gesprekken. Dit probleem overstijgt de politiek"

Bron: Anthony Statius HLN