Ronny Vermeulen naar N-VA

Op 12 maart 2012, over deze onderwerpen: Bestuur

Ronny Vermeulen ruilt LDD in voor N-VA, meteen de doodsteek voor Lijst Dedecker in Deinze. "Er is de afgelopen maanden te veel gebeurd", zegt Vermeulen die zelf ging aankloppen bij N-VA. De overstap van de 'Robin Hood van de Gaversesteenweg' betekent wellicht ook het einde van de LDD-referenda over de ringweg en over het slopen van café The Philo.

De kroniek van een aangekondigde dood, zo lijkt het wel. Van een militante afdeling enkele jaren geleden zakte Lijst Dedecker - nu LDD - af tot een eenmanspartij. Nu ook voorzitter Ronny Vermeulen (53) het schip verlaat, is LDD Deinze ten dode opgeschreven. Vermeulen kiest voor NVA, ook al beweerde hij begin dit jaar dat LDD zeker zou deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen."Tijdens de regiovergaderingen wordt de tafel steeds kleiner", verdedigt Vermeulen zijn ommezwaai. "Waren we vroeger met meer dan 20 mensen, dan blijven er vandaag amper een zestal van over. Ook de lijstvorming werd een probleem. Steun van de nationale partijleiding? Die is er gewoon niet. Wat niet wil zeggen dat er helemaal geen waardering meer is bij de kiezer. Als je regelmatig te horen krijgt 'we willen wel op je stemmen, maar je zit bij de verkeerde partij' dan ga je toch nadenken."Ronny Vermeulen is vooral bekend als voorzitter van het Actiecomité Gaversesteenweg (ontstaan naar aanleiding van de geplande verbreding en de daarmee gepaard gaande onteigeningen, red.) en bijt zich ook vast in de dossiers van enkele vervuilde industriële sites in de buurt. Het leverde hem de geuzennaam 'Robin Hood van de Gaversesteenweg' op. "Ik ben niet vergeten dat N-VA destijds de enige partij was die ons steunde in het verzet tegen de onteigeningen op de Gaversesteenweg." De referendaover een ringweg rond Deinze en tegen de afbraak van café The Philo verdwijnen wellicht samen met LDD.

Oude bekenden

"Ik ken Ronny als een harde werker en een ploegspeler", zegt Sabine Vermeulen (N-VA) die haar naamgenoot -geen familie- verwelkomt in de partij. "We hebben er een politiek beest bij." Bij N-VA ontmoet Ronny Vermeulen enkele oude bekenden. In 2006 maakte N-VA deel uit van het kartel Samen voor Deinze, waar ook Vermeulen als onafhankelijke op de lijst stond. Tijdens de campagne nog wisselde N-VA van partner om in zee te gaan met CD&V.Of N-VA na het opslokken van LDD nog verrassingen in petto heeft, is niet duidelijk. Over de lijstvorming blijft men vaag. "Alle kandidaten komen in een fichebak, plaatsen zijn nu nog niet toegekend. Of ook André Claeys (oud-schepen die op een nieuw politiek project broedt, red.) in die fichebak zit? Neen, geruchten in die zin kloppen niet", klinkt het stellig. Nu krijgt de kiezer in oktober de keuze uit 6 partijen: CD&V, Open Vld, sp.a, GroenRood, Vlaams Belang en N-VA.