Recente aanpassing aan Gemeentedecreet maakt mogelijk dat schoonzus en schoonbroer samen kunnen zetelen

Op 1 september 2012, over deze onderwerpen: Bestuur

DEINZE - In een aantal Vlaamse gemeenten was wellicht onlangs een zucht van opluchting te horen. De Vlaamse regering keurde op 29 juni namelijk een wijziging aan het Gemeentedecreet goed, waardoor ook familieleden in de tweede graad samen kunnen zetelen in de nieuwe gemeenteraden (en schepencolleges). In Deinze wordt op die manier een verkiezing binnen de verkiezing vermeden. Schepen  De Mey en lijsttrekker van Open VLD + was namelijk niet meer zeker van zijn zitje, omdat schoonzus Sabine Vermeulen lijsttrekker werd van de N-VA-lijst. Eén van de twee zou bij de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad gewraakt worden wegens die familieband.

Na 2006 diende Sabine Vermeulen, ondanks een goed resultaat op de kartellijst van de CD&V/N-VA, nog noodgedwongen uit te wijken naar de OCMW-raad.