Meerderheid zegt nee tegen speciale zorgkaart

Op 1 februari 2014, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn

De meerderheidspartijen in Deinze willen geen speciale parkeerkaart voor zorgverleners. Dat was één van de voorstellen van N-VA-raadslid en huisarts Paul Soetaert op de gemeenteraad donderdagavond. Hij pleitte ook voor meer parkeerplaatsen voor zorgverstrekkers in het stadscentrum.

De gemeenteraad boog zich over het nieuwe parkeerbeleid. "Het stadsbestuur houdt daarin geen rekening met de zorgsector", zegt Soetaert die meer parking wil voor verplegers, artsen en kinesisten. "Huisartsen van wacht kunnen bij een dringende oproep soms nergens hun wagen kwijt. Velen zijn al herhaaldelijk beboet omdat hun ticket verstreken was of ze noodgedwongen fout moesten parkeren. Zo betaalde het Wit-Gele Kruis in Deinze vorig jaar 592 euro aan parkeerboetes."

Dat bevestigt Ilse Van Dorpe van het Deinse Wit-Gele Kruis. "Onze personeelsleden nemen allemaal een ticketje, maar zij kunnen nooit voorspellen hoelang zij bij een patiënt moeten zijn en krijgen dus regelmatig een boete", zegt ze. "Een gratis zorgkaart met vermelding van de nummerplaat van de dienstwagen, zoals het Wit-Gele Kruis in Aalter heeft, zou het voor ons veel gemakkelijker maken."

"De mogelijkheid bestaat om een PEP-toestel te kopen", zegt burgemeester Jan Vermeulen (CD&V). "Dat is een elektronisch bakje van 50 euro dat achter de autoruit hangt. Je moet geld op het toestel laden en dan instellen hoelang je wil parkeren. De tarieven zijn dezelfde als bij een ticketautomaat. Zo bespaar je veel tijd als je van het ene adres naar het andere moet."