Deinze spaart inwoners door belasting niet te verhogen

Op 22 mei 2013, over deze onderwerpen: Bestuur

Schepen van Financiën kondigt keuzes aan in investeringsbeleid

Zonder belastingverhoging kunnen wij niet al onze projecten uitvoeren. Die ingreep komt er echter niet. 'We moeten keuzes maken in ons verlanglijstje', zei schepen van Financiën Norbert De Mey (Open VLD) na interpellaties van de oppositie rond spaarpot, schuld en realiteitszin.

De rekening 2012 was de aanleiding voor een interpellatie door drie vrouwen van de oppositie. Alle drie hadden ze het over een inkrimpende spaarpot, een stijgende schuld en een dwingende selectie binnen het pakket investeringen.

Alarmsignaal voor stad

'Deze rekening is een alarmsignaal voor de stad. Deinze heeft niet de financiële draagkracht om alle plannen te realiseren', zei Annick Verstraete (GroenRood).
'Wij waarschuwen al twee jaar tegen deze dreiging. Als er nu keuzes worden gemaakt, dan komen die eigenlijk te laat. Er zijn de al zeer oude vraag naar een cultureel centrum, de academie die ieder schooljaar meer overbevolkt is en de 4.000 handtekeningen tegen de bouw van een nieuw gemeentehuis. Er zijn nu al hoge ontwerpkosten betaald voor de academie (550.000 euro) en voor het gemeentehuis (1 miljoen euro). Ook nog eens 90.000 euro voor de mobiliteitsstudie, het plan dat al eens werd gemaakt maar dan werd afgevoerd. Reken daarbij de stationsomgeving en de dorpskernen van Meigem en Gottem. U moet uw dromen beter aan de realiteit toetsen.'
'Zijn alle projecten nog haalbaar met de stijgende schuld en met de financiële voorzichtigheid die we moeten hanteren', vroeg ook Freha Dhondt (SP.A) zich af.
'Het is niet te doen om al die plannen uit te voeren', zei ook Sabine Vermeulen (N-VA). 'Er is de voorbije twee jaar stevig geput uit eigen middelen en de geldbeleggingen zijn intussen gehalveerd. Wat van deze ambities kan overeind blijven zonder belastingverhoging?'

Spaarpot gekrompen

Schepen Norbert De Mey (Open VLD) was duidelijk in zijn antwoord. 'We zijn ambitieus en we willen veel doen. Maar de spaarpot is gekrompen en de nieuwe boekhouding verplicht ons om in evenwicht te staan over zes jaar. Eigenlijk zouden we inderdaad de belasting moeten verhogen. Dit gaan we niet doen. Dit beloof ik hier in naam van de meerderheid. We gaan keuzes maken in het belang van onze inwoners. Kijk, eerlijker kan ik het niet zeggen.'

Nu investeren