Bomen in Ooidonkdreef zijn op sterven na dood

Op 2 oktober 2014, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening - openbare werken

Door verzakkingen in het wegdek blijft de beschermde Ooidonkdreef permanent afgesloten. Om de verzakkingen aan te pakken, moet de riolering in de straat vernieuwd worden en daar komt de eeuwenoude bomenrij in het verhaal. Er is al jarenlang protest tegen het rooien van de linden, die deel uitmaken van de dreef naar het kasteel van Ooidonk, en die bij de rioleringswerken in de weg staan. Eerder beslisten de stad en Onroerend Erfgoed dat de dreef na de werken zou aangeplant worden met nieuwe linden. Maar nu komt het agentschap daarop terug, zo stelt parlementslid Sabine Vermeulen (N-VA) vast. "Recent proefsleuvenonderzoek tussen de bomen en de gevels toont dat het wortelgestel van de bomen zich binnen een straal van twee meter rondom de bomen bevindt. Voordien werd gedacht dat het wortelgestel van de bomen veel groter was. Dit wil zeggen dat het eventueel mogelijk is om de werken uit te voeren met behoud van de bomen."

Beperkte wortels

Maar bomenexperten draaien die conclusie om. "Beperkte wortels wil helemaal niet zeggen dat de bomen de werken zullen doorstaan. Deze bomen zijn sowieso op sterven na dood of je ze verplant of niet", klinkt het. "Het is niet realistisch om daar een massa geld in te investeren. En als de bomen na de heraanleg afsterven, is men nog veel verder van huis: begin dan maar eens nieuwe bomen te planten." Schepen van Openbare Werken Bart Van Thuyne (CD&V) is het beu. "Onroerend Erfgoed verandert van mening en zo blijven we bezig. We hadden de werken al lang kunnen uitvoeren, de klok tikt." Op 8 oktober zitten de partijen opnieuw rond de tafel, de vraag is of er dan knopen worden doorgehakt.