Beetje hoop voor oude bomenrij in Ooidonkdreef

Op 2 oktober 2014, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening - openbare werken

Twee verzakkingen in het wegdek in de Ooidonkdreef moeten dringend hersteld worden. Daarvoor is de vernieuwing nodig van de riolering. Mogelijk sneuvelt daarbij de oude bomenrij in de dreef.

De geplande werken van Aquafin zorgden de voorbije jaren voor veel beroering. Vooral omdat de oude bomenrij zeer waardevol zou zijn, alleen al omwille van de ouderdom. Daarenboven is de omgeving beschermd en hebben de bomen een sterk beeldbepalend effect bij het binnenrijden van het dorp.

Recent proefsleuvenonderzoek tussen de bomen en de gevels, uitgevoerd door het Agentschap Onroerend Erfgoed, werpt volgens Vlaams parlementslid en gemeenteraadslid Sabine Vermeulen (N-VA) een ander licht op de zaak.

'Uit het onderzoek dat ik heb opgevraagd blijkt dat het wortelgestel van de oude lindebomen in de Ooidonkdreef

zich voornamelijk binnen een straal van twee meter rond de bomen bevindt', zegt Vermeulen. 'Dit wil zeggen dat het eventueel mogelijk is om de werken uit te voeren met behoud van de bomen. Aanvankelijk dacht men ook om de oude bomen tijdelijk te verplanten in een boombank. Hiervoor moet het wortelgestel gesnoeid worden waardoor het verplanten een zeer riskante operatie wordt. Het nieuwe pre-advies van het Agentschap pleit nu voor het behoud van de bomen als dit technisch mogelijk is. Op korte termijn moeten er klonen genomen worden van de oude linden. Deze kunnen dan gebruikt worden voor toekomstige aanplantingen.'

Burgemeester Jan Vermeulen (CD&V) liet in een reactie weten dat hij van plan is om alle betrokken partijen in het dossier binnenkort samen te brengen.